MAST VOOR PORTABEL GEBRUIK

Klik op de foto's voor een grote versie

De bovenstaande mast ben ik in 2004 tegen gekomen in Friedrichshafen en heb deze meegenomen voor portabel gebruik.
Dit is een uitschuifbare mast die ingeschoven 1,89 meter hoog is, uitgeschoven 11 meter hoog is, uit 5 uitschuifbare gedeelten bestaat en 10 Kg weegt. Deze mast werd in het verleden gebruikt door het leger en was gemonteerd op landrovers.

Ik heb zelf een aantal karabijnhaken gekocht en aan deze mast gezet. De functies staan aangegeven in foto 2.

De werkwijze voor het opzetten van deze mast is redelijk eenvoudig;
Als eerste zet ik de mast overeind door de onderste tuien vast te zetten aan de betreffende haken. Ik zorg wel dat de mast waterpas staat, anders gaat deze overhellen.
Als tweede monteer ik de VX2000 ins de mast (zie foto 4) en bevestig de 50 Ohm kabel inclusief 3 opgerolde slagen (voor het tegengaan van mantel stromen)
Vervolgens haal ik door het hijs karabijn een touw, waaraan later de HF dipool bevestigd wordt.
Daarna worden de bovenste tuien aan de betreffende karabijnhaken gemonteerd (foto 2).
Nu wordt het tijd om de mast uit te gaan schuiven. Dit doe je door het bovenste deel van de mast uit te schuiven totdat deze in de sluiting van lock pal valt. Dit deel is nu geborgd (foto 3)
Nu moet alleen de draairing (foto 3) nog vastgedraait worden. Deze heeft als functie om de stijfheid van de mast te vergroten, door deze aan te draaien zorg je dat er geen speling is tussen de delen onderling.
Doe dit verder met de overige delen.
Zet daarna de bovenste tuilijnen vast.
Hijs vervolgens de HF dipool in top en klaar is de portabele setup.
Op foto 5 kun je zien hoe dat eruit ziet in uitgeschoven toestand, zoals we die gebruikt hebben op de Ameland expeditie in 2005

NIEUWE VOETPLAAT

Sinds november 2005 heb ik voor portabel en mobiel gebruik een zogenaamde voet gemaakt om de antennemast op een eenvoudige manier neer te kunnen zetten.
Voorheen gebruikte ik daar een plankje voor met daarop een schroefdeksel van een jampot geschroeft. Deze oplossing was wel functioneel maar had zo zijn nadelen. Er moest een tweede persoon bij het opzetten van de mast zijn om deze vast te houden bij het uitschuiven. Het gevaar bestond dat bij het uitschuiven van het laatste deel de mast uit het dekseltje getild kon worden, waardoor de mast kon omvallen.
Bij de nieuwe antennevoet kan dat niet meer. Bij de ontwikkeling van deze antenne voet heb ik ook de mogelijkheid meegenomen dat deze gebruikt kon worden bij mobiel gebruik. (zie foto's hieronder). Dit wordt gedaan door het achterwiel van de auto OP de voetplaat te rijden.

de voetplaat
achterwiel erop
mast tuien
operationeel
Klik op de foto's voor een grote versie

De werkwijze om de mast op te zetten is hiermee eenvoudiger geworden en door één persoon uit te voeren.
Men legt de voetplaat 10 cm voor het achterwiel en rijd de auto hierop, zodanig dat het wiel tussen de twee strips komt te staan. Plaats vervolgens de mast tussen de 3 blokken (mast blijft daartussen zelfstandig staan). Plaats eerst de kort tui aan de dakreel van de auto en daarna de overige twee tuien. Kijk met de waterpas of de mast recht staat en stel deze zonodig bij.
Plaats de overige top tuien en antennes en schuif vervolgens de mast omhoog.